Meldingen en een goed meldklimaat moeten zorgen voor:
- een beter zicht op de aard van de incidenten, waardoor gerichter preventiebeleid mogelijk is
- betere ondersteuning aan slachtoffer(s) en agressor, waar door herhaling, voor zover mogelijk, voorkomen kan worden.
En incident is een gebeurtenis waarbij een cliënt betrokken is en waarbij die cliënt of een andere persoon (dat kan een andere cliënt zijn maar ook een medewerker, familielid of bezoeker) lichamelijk of psychische schade en eventueel materiele schade (bijna) heeft opgelopen.
Amerpoort kent een meldingsplicht voor incidenten. Iedere medewerker is verplicht om de toedracht en afhandeling van een incident schriftelijk (en zo nodig direct mondeling) te melden bij de collega's en manager van de locatie. De manager zorgt waar nodig voor opvang van betrokkenen. Er is een overleg met de direct betrokkenen over mogelijke oorzaken, over de handelwijze van betrokkenen en over maatregelen die genomen zijn of moeten worden om dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen.
Waarom bestaat er een meldingsplicht
- Het gaat om de verbetering van kwaliteit van de dienstverlening, waarbij ook de opvang van cliënten en medewerkers een belangrijk aspect is.
- Een procedure schrijft voor welke rol de diverse betrokkenen in de verdere afhandeling van incidenten spelen.
- De meldingscommissie kan op basis van de meldingen signaleren en ondersteunen.
De vuistregel ten aanzien van het beschrijven en daarmee bespreekbaar maken van een dergelijke gebeurtenis is: bij twijfel rapporteren en bespreken.
Voor elk ongeval geldt: zo mogelijk in overleg met de cliënt melden aan zijn (wettelijke)vertegenwoordigers. Daarbij stel je deze op de hoogte van de maatregelen die voor opvang en preventie zijn of worden genomen. Dit geldt ook bij (bijna) ongevallen of andersoortige incidenten, tenzij daarover met de cliënt en/of zijn (wettelijk) vertegenwoordigers andere afspraken zijn gemaakt.